5. Galdetegia: Hitz hurrenkera eta prozesamendua + TEORIA
1. Galdera:
2. Galdera:
3. Galdera:
4. Galdera:
5. Galdera:
6: Galdera:
7. Galdera:
8. Galdera:
9. Galdera:
10. Galdera:
TEORIA
Hainbat gomendio eman izan dira euskaraz prozesatzen errazagoak diren
segidak sortzen laguntzeko. Hemen laburbilduko ditugu gomendio horiek:
(A) Elementu asko pilatzen badira galdegaiaren aurretik, zain egon behar
dugu prozesatzea posible egiten digun informazioaren gakoa ematen digun
elementura heldu arte. Ez pilatu informazio-unitate betegabe asko
galdegaia daraman informazio-unitate betea ( a z p i m a r r a t u a )
baino lehen. Esaldi luzeak egin behar direnean, prozesatzen errazagoak
egiteko modua da informazio-unitateak egokiro antolatzea.
(1) a. [Oraingo argitalpenean], [lehenagoko bidetik eta lehengo
argitalpenetako liburuen erabilpenean oinarriturik], [aurreko
lan guztien bilketa sistematikoa] egin dugu.
b. [Oraingo argitalpenean], [aurreko lan guztien bilketa
sistematikoa] egin dugu [lehenagoko bidetik eta lehengo
argitalpenetako liburuen erabilpenean oinarriturik].
c. [Aurreko lan guztien bilketa sistematikoa] egin dugu
[oraingo argitalpenean[lehenagoko bidetik eta lehengo
argitalpenetako liburuen erabilpenean oinarriturik].
(B) Ez eman oso atzean ADITZA edo IZENA. Aditza (eta bestelako
predikatuak) eta izena gakoak dira hurrenez hurren esaldiak eta izensintagmak prozesatzeko. Gomendio hau bereziki garrantzitsua da aditz
diskurtsibo (esan, aipatu, azaldu…) eta konektoreekin (izan, iritzi…).
Bestetik, elementu horiek aurreratzeko beharra areagotzen da aditzarekin
edo predikatuarekin doan osagarria elementu luzea denean, bereziki
perpausa edo zerrenda luzea denean.
(2) a. [Matematikaren atal nagusiak] [analisia, algebra,
geometria eta zenbakien teoria ] dira.
b. [Matematikaren atal nagusiak dira] [analisia, algebra,
geometria eta zenbakien teoria].
c. [Matematikaren atalak lau dira]: [analisia, algebra,
geometria eta zenbakien teoria ]
(3) a. Baieztatu dute [klima-aldaketa aurrera doala]
b. Ezeztatu dute [klima-aldaketa aurrera doala]
c. Ikertzaileek uste dute [klima-aldaketa aurrera doala]
(4) a. Orain duen banaketa kontuan hartuta, ikertzaileek
[hogeigarren mendearen lehen herenean muturluze
piriniarra arro guztietako goialdean zegoela] uste dute.
b. Orain duen banaketa kontuan hartuta, ikertzaileek uste
dute [hogeigarren mendearen lehen herenean muturluze
piriniarra arro guztietako goialdean zegoela].
(5) a. [Hainbat putzuren bidez azalari lotuta dagoen lur azpiko
tunel bat] dute.
b. [Lur azpiko tunel bat] dute, [ hainbat putzuren bidez azalari
lotuta].
(C) Ezezko esaldietan ere, ez atzeratu gehiegi aditza. Bereziki, ez
tartekatu ukagaia (azpimarratua) aditzaren eta laguntzailearen artean,
luzea bada.
(6) a. Eremu magnetikoaren intentsitatearen banaketa ez da
irudikatu.
b. Ez da eremu magnetikoaren intentsitatearen banaketa irudikatu
c. Ez da irudikatu eremu magnetikoaren intentsitatearen
banaketa. √
(D) Erabili elementu iragarleak. Elementu iragarleek informaziounitateen arteko mugak ikusgarri egiten laguntzen dute, eta atzerago egon daitekeen menderagailuak adierazten duen harreman logikoa agerian uzten dute.
(7) a. Analisi faktoriala burutzea egokia izango da egindako
hipotesi nulua ezin badugu onartu.
b. Analisi faktoriala burutzea egokia izango da baldin eta
egindako hipotesi nulua ezin badugu onartu. √
(8) a. Esan bezala, lan hori bukatu gabe dago oraindik. Orain,
arazoak sortu ahala konpontzen saiatzen dira , beraz.
b. Esan bezala, lan hori bukatu gabe dago oraindik. Beraz,
arazoak sortu ahala konpontzen saiatzen dira orain. √
Iruzkinak
Argitaratu iruzkina